BuiltWithNOF
Sitojaure - Rittak

Google

2004-07-12

Jag steg upp strax efter 0800. Trots att det bara blivit lite drygt 6 timmars sömn efter en lång gårdag så kände jag mig pigg och fräsch. Det var återigen en morgon med regn och rusk. Båten över Sitojaure avgick 0900 och några minuter senare var vi framme i Svine.

Medan de övriga passagerarna försvann iväg så tog jag det lugnt och lagade frukost i vindskyddet. Efter att ha avnjutit måltiden fyllde jag på vatten i kallkällan innan jag fortsatte vidare mot Aktse vid 10-tiden.

I branten upp mot Njunjes låg snötäcket kvar. Det var halt och isigt och uppstigningen blev inte säkrare av ett mer våghalsigt än intelligent vägval. Stavarna kom återigen väl till pass, och jag kom upp för branten utan missöden.

BSkjerffe från Aktseranten ned mot Aktse var lerig och hal och jag tog det försiktigt. Framåt lunch var jag framme vid stugorna. Jag provianterade och åt lunch i lugn och ro eftersom båten inte skulle gå förrän 1730.

Fyra unga grabbar rastade i ena stugan och jag fördrev tiden med att lyssna till deras berättelse om eskapader under en regnig vecka i Sarek och Rapadalen. Det hade tydligen varit en av de blötaste somrarna på många år. En klar kontrast mot min egen Sarek-tur året innan med 25 graders värme och stekande sol under en hel veckas tid.Laitaure, bryggan vid Aktse Skjerffe i fonden

Jag var ensam passagerare i båten under kvällsturen över Laitaure. I skogen på andra sidan började myggen dyka upp på allvar. Annars var det en behaglig vandring i skogslandskapet denna sommarkväll. Jag kom nogsamt ihåg att fylla på vatten innan jag började ta mig uppför branten. För två år sedan fanns inget vatten mellan trädgränsen och Rittak. Det visade sig vara på samma sätt detta år, även om det varit en regnig sommar.

Vid 21-tiden kom jag fram till vindskyddet vid Rittak. Jag bestämde mig för att stanna för dagen. Jag skulle ändå hinna fram till Kvikkjokk under morgondagen. Jag samlade upp lite skräp, papper, och några vedbitar och lyckades få eld i kaminen för att torka upp utrustning och kläder. Efter en välförtjänt middag övernattade jag på en av de väggfasta britsarna i vindskyddet.

[Hem] [Kvikkjokk-Hemavan] [Fotogalleri 2005] [Abisko-Kvikkjokk] [Dag 1] [Dag 2] [Dag 3] [Dag 4] [Dag 5] [Dag 6] [Fotogalleri] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Fotogalleri2000] [Länkar] [Gästbok] [Donationer] [Arctic Excursions] [Kvikkjokk-Hemavan] [Photo Gallery 2005] [Abisko - Kvikkjokk] [Photo Gallery 2004] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Photo Gallery 2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Photo Gallery 2000] [Links] [Guest Book] [Donations]