BuiltWithNOF
Rittak - Kvikkjokk

Google

2004-07-13

Jag tog det lugnt denna morgon eftersom jag räknade med att ändå hinna fram till Kvikkjokk fjällstation i rimlig tid på kvällen. Jag åt frukost och startade vid god vigör den sista dagsetappen vid 10-tiden.Tjaktajaure från Rittak

Solen tittade fram emellanåt och det växlade mellan uppehåll och duggregn. Utsikten ned mot Tjaktajaure var magnifik. Även om den detta år förtogs något av det låga vattenståndet p.g.a.regleringen.

Branten ned mot Pårte var mycket lerig och hal. På en del ställen var det drygt decimeterdjupt med vatten, och det var stundtals enklare att gå lite vid sidan om leden. Spängerna alldeles innan Pårte-stugan var också såphala, så det gällde att ta det försiktigt. Vid 1230 nådde jag Pårte och tog en lite längre rast innan jag fortsatte på den sista deletappen.

Om det varit lerigt och halt innan Pårte, så blev det bara sämre ju närmare jag kom Kvikkjokk. Som allra sämst var det runt sjön Stuor Dáhtá där de stora stenblock som utgör leden var såphhala. Efter denna passage blev det gradvis bättre, men fortfarande mycket lerigt och vått.

Det märktes att jag närmade mig Kvikkjokk eftersom jag nu mötte betydligt fler vandrare än tidigare. Det dåliga väglaget gjorde att det gick lite långsammare än beräknat. Vädrets gradvisa försämring gjorde också sitt till att dra ned tempot. Det kom nu ordentliga regnskurar för första gången under turen. Myggen hade också vaknat till på allvar, och myggoljan kom väl till pass.

Fjällstationen stängde receptionen klockan 1930, och framåt 1900 insåg jag att jag antagligen inte skulle hinna fram i tid. Som tur var hade Telia dock täckning och jag kunde nå fjällstationen och försäkra mig om att det skulle ligga en rumsnyckel och vänta på mig när jag kom fram. Att tillbringa natten i tält i detta ruskväder lockade inte. Jag ville in i värmen och en välbehövlig dusch.

När jag nådde parkeringsplatsen några hundra meter från fjällstationen öppnades himlens portar och regnet vräkte ned. Några minuter senare, vid 1940, nådde jag Kvikkjokk fjällstation och steg in i värmen. Jag hade haft några fina dagar ute på fjället men nu rasade ovädret utanför med full styrka.

Efter lite proviantering i affären tog jag en varm skön dusch och rakade mig. Jag kände mig ganska nöjd med tillvaron när jag kröp ned i den mjuka sängen medan regnet öste ned utanför. Ibland har man tur. Det visade sig att det dåliga vädret höll i sig ännu några dagar, och jag hade lyckats pricka in min fjälltur mitt emellan två riktiga regnperioder.

[Hem] [Kvikkjokk-Hemavan] [Fotogalleri 2005] [Abisko-Kvikkjokk] [Dag 1] [Dag 2] [Dag 3] [Dag 4] [Dag 5] [Dag 6] [Fotogalleri] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Fotogalleri2000] [Länkar] [Gästbok] [Donationer] [Arctic Excursions] [Kvikkjokk-Hemavan] [Photo Gallery 2005] [Abisko - Kvikkjokk] [Photo Gallery 2004] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Photo Gallery 2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Photo Gallery 2000] [Links] [Guest Book] [Donations]