BuiltWithNOF
Sarek Dag 4

Google

2003-07-15 (kl. 0940)

Klart för start! Jag sov mycket gott under natten. Alla kläder torra och rena. Jag åt nudlar med champinjonsmak till frukost. Det börjar minska så smått i matförrådet och blir bättre och bättre plats i ryggsäcken.

Solen skiner för fullt idag och det kommer att bli ännu en varm dag. Något mer antydan till vind och moln än under gårdagen.

2003-07-15 (kl. 2040)

En bra dag är till ända. Nu börjar jag få in flytet i steget! Vid cirka 1930 slog jag upp tältet här vid Stállojågåsj (O 1541938, N7469829) strax intill en jokk. Det var sol, varmt och uppför mot Staloluokta. Vid ca 1500 var jag framme vid Staloluokta och fjällstationen. På vägen dit mötte jag bara 2 vandrare och passerade 1 tält. Det börjar tunna ur på leden nu.

När jag kom fram till Staloluokta var jag rätt trött och tog en längre rast. Vinden tilltog och jag piggnade till, så vid17-tiden satte jag fart på nytt in mot Sarek.

Jag tog stigen rakt österut, upp för branten genom björkskogen. Stigen gick knappt att hitta i snårskogen. Men halvvägs upp mötte jag ett par på nedväg, så jag visste att jag var på rätt väg.

Jag passerade två tyskar som rastade. De var på väg in i Sarek och på väg mot Kvikkjokk. Efter en kort konversation fortsatte jag några kilometer över fjällheden och hittade snart en lämplig tältplats. Tyskarna passerade vidare medan jag avnjöt min middag bestående av frystorkad “Höns, ris, och curry” och kallrörd Drottningkräm.

[Hem] [Kvikkjokk-Hemavan] [Fotogalleri 2005] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri] [Sarek2003] [Sarek Dag 0] [Sarek Dag 1] [Sarek Dag 2] [Sarek Dag 3] [Sarek Dag 4] [Sarek Dag 5] [Sarek Dag 6] [Sarek Dag 7] [Sarek Dag 8] [Sarek Dag 9] [Epilog] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Fotogalleri2000] [Länkar] [Gästbok] [Donationer] [Arctic Excursions] [Kvikkjokk-Hemavan] [Photo Gallery 2005] [Abisko - Kvikkjokk] [Photo Gallery 2004] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Photo Gallery 2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Photo Gallery 2000] [Links] [Guest Book] [Donations]