BuiltWithNOF
Sarek Dag 6

Google

2003-07-17 (kl. 2015)

Då jag hoppade över middagen kvällen innan så startade jag dagen med en förstärkt frukost: spagetti med ostsås och Drottningkräm till efterrätt.

Planen var att vada över jokken nere vid Alkastugan och gå söder om Álggajávrre. Jag gick upp i höjdsträckningen och spanade ned mot Alkastugan. På lite håll såg det ut som vadet skulle låta sig göras, så jag satte kurs mot stugan. Väl nere vid jokken visade det sig dock att det var högt vattenstånd och väldigt strömt så jag gav upp planerna att vada där. Efter att ha studerat förödelsen vid den nedbrunna stugan (endast förkolnade rester) så begav jag mig norrut för att leta upp båtarna som borde ligga i så här års.

Efter en stund lyckades jag lokalisera de två ekorna. Som tur var fanns det en på varje sida. Jag lade i ryggsäcken och stakade ut. Efter att ha rott några meter var det stopp. Jag hade lyckats gå på grund. Som en gondolförare i Venedig stakade jag mig loss och fortsatte ro. Samma visa om igen, ett grund till. Så gick det på hela vägen över sjön. Väl över på andra sidan kunde jag konstatera att det antagligen gått att över torrskodd. Det var nog högst 1/2 m vatten på djupaste stället!

Jag gick upp till Alkavare kapell som var ett av målen för min tur. Sedan jag första gången hörde om kapellet mitt ute i vildmarken vid den nedlagda silvergruvan så hade jag velat se det med egna ögon. Det var väl värt mödan. Kapellet låg med en fantastisk utsikt över landskapet, och tjärlukten från trävirket doftade gott. Jag skrev en kort notis i gästboken, stängde noga igen kapellet igen och gick ned till båten.

Jag rodde (läs stakade) över till andra sidan med den andra båten på släp, lämnade den där och rodde över igen. Klockan var nu cirka 1400.

Jag tog “stigen” längs med sjön. Videt var midje- till manshögt, och mycket till stig var det inte. Vissa sträckor gick det långsamt och det var tröttsamt att bana sig väg genom vegetationen. Vid deltat vid östrasidan om sjön försökte jag hitta ett vadställe. Men hur jag än sick-sackade mig fram i videsnåren så kom jag till slut fram till en icke vadbar strömfåra. Efter någon timme gav jag upp och fortsatte österut.

Jag gick upp på en höjd och spanade ut över svämkäglan där videt övergått i grus. Det såg ut att kunna gå att hitta en väg över genom att sick-sacka mellan “öarna”. Efter någon timme gav jag dock upp. Jag kunde inte hitta en väg över utan djupa vad.

Jag fortsatte fram till Vattendelarglaciären. Efter att ha försökt hitta ett vad över jokken som inte var mer än knädjupt gav jag upp och slog upp tältet (O 1565984, N 7471227). Jag beslutade att ta det tidigt imorgon bitti istället när vattenståndet borde vara betydligt lägre. Efter en het dag med strålande sol var vattennivån säkert som högst nu. Ensam och med den starka strömmen ville jag inte ta risken.

Jag slog upp tältet och lagade middag. Under tiden kom ett danskt par från andra hållet. De hittade en övergång där det var lite drygt knädjupt. De hade startat vid Staloluokta och hade varit ute i 8 dagar.

Nu är klockan inte mer än halv nio. Men planen är att vada jokken imorgon vid 0430 då vattennivån bör vara som lägst, så det är bäst att försöka få så mycket sömn som möjligt.

[Hem] [Kvikkjokk-Hemavan] [Fotogalleri 2005] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri] [Sarek2003] [Sarek Dag 0] [Sarek Dag 1] [Sarek Dag 2] [Sarek Dag 3] [Sarek Dag 4] [Sarek Dag 5] [Sarek Dag 6] [Sarek Dag 7] [Sarek Dag 8] [Sarek Dag 9] [Epilog] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Fotogalleri2000] [Länkar] [Gästbok] [Donationer] [Arctic Excursions] [Kvikkjokk-Hemavan] [Photo Gallery 2005] [Abisko - Kvikkjokk] [Photo Gallery 2004] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Photo Gallery 2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Photo Gallery 2000] [Links] [Guest Book] [Donations]