BuiltWithNOF
Sarek Dag 7

Google

2003-07-18 (kl. 19:30)

Jag sov oroligt under natten, och till slut gick jag upp och packade ihop tält och utrustning. Klockan var strax efter 0300 och vattennivån i jokken hade sjunkit markant. Det var säkert 20cm lägre än kvällen innan och därigenom också betydligt mindre strömt. Jag tog på mig Gore-Tex byxorna och drog åt spännband runt kängskaften. Vadet gick i ett nafs och jag var torrskodd uppe på andra sidan på någon minut.

Jag fortsatte längs stigen genom Álggavágge några timmar, men den korta nattsömnen tog ut sin rätt. Efter några timmar beslutade jag därför att ta en längre rast och sova några timmar. Det var rätt kallt i den tidiga morgontimman så jag slog upp tältet på en fjälläng och kröp in.

Vid 9-tiden var jag på väg igen - betydligt piggare. Jag följde stigen fram till renvaktarstugan vid Álgganjálmme. Det var omväxlande ris, sankt, och vacker gräshed. Jag svängde av mot NV och vadade enkelt Gouperjåhkå någon kilometer väster om renvaktarstugan efter att ha gått uppströms en bit för att hitta ett lämpligt vadställe.

Till en början var det enkelt att följa stigen mot Skarja. Det var omväxlande torr hed och sumpmark. Allt eftersom blev det svårare terräng med ris, vide, och sankmark. Jag tyckte jag höll upp ordentligt i branten, men tappade till slut stigen och kom för långt ned i linjen bland ris och sump. Jag gjorde en vertikal stigning på 50-75m och hittade till slut stigen igen. Utsikten över Skarja var fantastisk. Det var blå himmel, solsken och 25°C. Jag tog en lite längre paus och beundrade scenariot. Långt borta vid Mikkasstugan såg jag en ensam vandrare på väg in i Rapadalen.

Jag fortsatte fram till Mikkasstugan, och väl framme passade jag på att fylla i ett färdmeddelande i boken som fanns i stugan med hjälptelefonen. Det såg ut som denna strategiska knutpunkt i Sarek passerades av ett  flertal personer varje dag. Bland annat hade en grupp på 4 personer passerat 4 timmar tidigare.

Klockan 1600 fortsatte jag norrut genom Ruohtesvágge. Det var stekande hett och det började gå tungt. Det hade inte känts lockande med ett varmt mål mat denna varma dag, så jag hade bara ätit lite druvsocker och blodsockerhalten var låg.

Jag beslutade mig för att ta mig fram till Boaisajåhkå, och om möjligt vada den innan jag slog upp tältet för natten. Jokken visade sig lätt att vada, och på andra sidan slog jag läger (O 1577197, N 7480985) och åt middag (köttfärs, ris, och champinjoner samt jordgubbskräm).

Nu känns det som man är på hemväg. Hittills har jag varit lite för optimistisk med hur långt jag skulle hinna varje dag. Men nu är det svagt uppför cirka 6-7 km till och sedan “nedförsbacke” till färjan i Änonjalme. Det borde kunna låta sig göras på 3 dagar.

[Hem] [Kvikkjokk-Hemavan] [Fotogalleri 2005] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri] [Sarek2003] [Sarek Dag 0] [Sarek Dag 1] [Sarek Dag 2] [Sarek Dag 3] [Sarek Dag 4] [Sarek Dag 5] [Sarek Dag 6] [Sarek Dag 7] [Sarek Dag 8] [Sarek Dag 9] [Epilog] [Abisko-Kvikkjokk] [Fotogalleri2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Fotogalleri2000] [Länkar] [Gästbok] [Donationer] [Arctic Excursions] [Kvikkjokk-Hemavan] [Photo Gallery 2005] [Abisko - Kvikkjokk] [Photo Gallery 2004] [Sarek2003] [Abisko-Kvikkjokk] [Photo Gallery 2002] [Abisko-Nikkaluokta] [Photo Gallery 2000] [Links] [Guest Book] [Donations]